6 Tips voor het verspreiden en promoten van uw vacature

Nadat u een vacature heeft opgesteld, gaat u deze verspreiden en promoten. U start in uw eigen netwerk, bij uw eigen medewerkers en op uw eigen bedrijfswebsite. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt blijven sommige vacatures langer onvervuld. Met name bij beroepen waar veel vraag naar is, maar het aanbod van geschikt personeel achterblijft.

Dit kunt u doen om aandacht te krijgen voor uw vacature:

1. (oud-)Medewerkers benaderen

  • Nodig tijdelijke krachten, ex-stagiair(e)s of oproepkrachten die zich bewezen hebben, als eerste uit om te solliciteren.
  • Vraag uw medewerkers en oud-medewerkers of zij mensen kennen die bij het bedrijf passen.
  • Hang de vacature op in uw bedrijf.
  • Beloon de medewerker die een kandidaat succesvol aanbrengt met een ‘referral bonus’. Dat kan een geldbedrag zijn, maar ook een cadeau, extra vrije uren of een uitje.
naar boven

2. Netwerken

  • Vertel in uw netwerk dat er een vacature is. Dit kunnen zijn: leveranciers, familie, zakenrelaties, vrienden en kennissen.
  • Vraag uw netwerk om de vacature te delen in hun vrienden- en kennissenkring en hun social media kanalen.
  • Vraag uw netwerk om een persoonlijke boodschap bij de vacature te plaatsen.
  • Bezoek uw regionale WerkgeversServicepunt (WSP). Het WSP helpt uw bedrijf bij het werven en selecteren van personeel en geeft informatie over subsidies en financiële regelingen.
naar boven

3. Online plaatsen

  • Plaats de vacature op de homepage en het intranet van uw bedrijfswebsite.
  • Plaats bij de online vacature een leuke foto van het toekomstige team van de nieuwe medewerker of maak een korte video over het werk.
  • Deel de vacature op de sociale media kanalen die de doelgroep gebruikt. Denk aan LinkedIn, Facebook, X, Instagram, maar ook Whatsapp en Telegram.
  • Zet in het bericht een link naar de vacature op uw bedrijfspagina.
  • Plaats de vacature op de vacaturebank van werk.nl. U heeft hiervoor eHerkenning nodig.
naar boven

4. Offline plaatsen

  • Plaats een personeelsadvertentie. Bijvoorbeeld in een vakblad, een lokale of regionale krant, een gerelateerd hobbyblad of op een internetforum.
  • Verzin een originele actie. Bijvoorbeeld flyeren tijdens een event, een tekst op de bedrijfsauto of meedoen een goededoelenactie.
  • Organiseer of doe mee met een open dag, banenmarkt of ander wervingsevent.
naar boven

5. Online zoeken

naar boven

6. Organisaties inschakelen

  • Benader brancheorganisaties, gemeenten, opleidings- en ontwikkelingsfondsen en werkgeversorganisaties. Ze kunnen helpen met expertise, samenwerking en (financiële) ondersteuning.
  • Schakel een uitzendbureau in. Zij kunnen op korte termijn tijdelijk personeel regelen.
  • Schakel een headhunter in of een werving- en selectiebureau gespecialiseerd in de sector.

Lees ook 27 oplossingen voor personeelstekorten en vind inspirerende artikelen op Mensen vinden.

naar boven