5 tips voor meer succes op het werk

Nieuwe baan? Dan wilt u zich vast zo snel mogelijk bewijzen. Kennis en kwaliteit zijn onmisbaar, maar dat is niet het enige. Een fijne werksfeer is net zo belangrijk. Daar heeft u ook invloed op. Met deze 5 tips bent u die collega waar iedereen graag mee samenwerkt.

1. Durf te vragen

Hoeveel u ook denkt te weten. Het is onmogelijk om álles te begrijpen. Zeker als u net bent gestart met een nieuwe baan of functie. Vragen om hulp wordt vaak gezien als een teken van zwakte, maar dat is het niet. Wie om hulp durft te vragen wordt eerder als betrouwbaar gezien dan een medewerker die nooit aanklopt bij een ander. Daarnaast is een hulpvraag ook een compliment voor uw collega, en dat versterkt de werkrelatie.

2. Wees dankbaar

Een luisterend oor, advies of simpelweg uw hart kunnen luchten? Heeft een collega zich ingespannen om u te helpen? Dan is het fijn om anderen daarvan op de hoogte te stellen. Wie weet heeft het wel een positief effect op de beoordeling van uw teamgenoot. Vergeet in ieder geval geen dankjewel te zeggen. En doe vooral iets terug als deze collega een keer uw support kan gebruiken. Klinkt o zo simpel, maar we vergeten het vaak.

3. Geef fouten toe

Zelfs al doet u nog zo hard uw best om geen fouten te maken. Er komt een dag dat u er wel 1 maakt, of 2. Als het zover is, wilt u zich het liefst verstoppen. Niet doen! Wees dapper en geef blunders direct toe. Kijk of er nog iets valt te herstellen, of doe op zijn minst iets om de gevolgen ervan te beperken. En bedenk: fouten leiden tot vooruitgang. Faalmomenten laten zien wat wel en niet werkt. Gewoon toegeven dus.

4. Zet altijd door

Succes bereikt u niet van de een op de andere dag. Het kost tijd en moeite om op te bouwen. Veel succesvolle mensen zijn niet slimmer dan anderen. Wat ze vaak wel anders maakt? Zij gaan door, waar anderen al zijn gestopt. Geef dus niet op, ook als het even tegenzit. Er zijn veel voorbeelden van beroemde mensen die door bleven gaan. Afwijzing na afwijzing. Denk aan J.K. Rowling, schrijver van de bekende Harry Potter-reeks. Ze begon als moeder in de bijstand en werd miljardair met haar boeken.

5. Luister aandachtig

Van luisteren wordt u wijzer. Andersom geldt hetzelfde. Wie niet luistert, mist veel. Legt uw leidinggevende net een nieuw project uit? Of praat hij gewoon over zijn heerlijke weekend kamperen aan de kust? Door goed te luisteren voorkomt u misverstanden. Daarnaast helpt het met het opbouwen van goede relaties. Heeft uw teamleider bijvoorbeeld net vertelt over een heerlijk weekend kamperen aan zee? Vraag hem of haar volgende keer of hij die fijne camping aan de Zeeuwse kust al kent? Zo ontstaat automatisch een band.

Verder lezen in de Werkhoek

Bekijk ook onze andere artikelen over solliciteren en werk vinden.