U heeft een interessante vacature gevonden en wilt solliciteren. Staat er in de vacature ook een telefoonnummer voor meer informatie? Twijfel niet, bellen voor solliciteren werkt! U vergroot er de kans mee om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
10 tips
Vindt u het moeilijk om te bellen? Staat het zweet in uw handen alleen al bij het idee? Wij helpen u met de volgende 10 tips:
- Bel voor 9.30 uur. Dan zijn mensen vaak wel al aanwezig, maar nog niet in overleg.
- Bereid u op het gesprek voor alsof het een sollicitatiegesprek is. Zoek informatie over de organisatie op internet en praat met mensen uit uw netwerk die de organisatie kennen. Kennis maakt zelfverzekerder en dat hoort degene die u spreekt.
- Leer uw contactpersoon alvast kennen via zijn profiel op LinkedIn. Dan weet u wie u voor u heeft en kunt u uw vragen daar op aanpassen. Een leidinggevende van de afdeling kan u bijvoorbeeld alles vertellen over het werk, het team en de manier van werken. Een hrm-medewerker weet vaak juist meer over het opleidingsbeleid of hoe het bedrijf omgaat met zaken als diversiteit en duurzaamheid.
- Zorg dat u niet gestoord kunt worden tijdens het gesprek. Geen kinderen of huisdieren in de buurt en geen bezoek dat elk moment kan aanbellen.
- Het klinkt misschien gek, maar doe alsof de persoon u kan zien. Let op uw houding terwijl u belt. Hoe actiever u zit, hoe zelfverzekerder u klinkt. Misschien werkt het voor u zelfs beter om te staan. En door te glimlachen terwijl u praat, klinkt alles wat u zegt vriendelijker.
- Vertel wie u bent en waarvoor u belt en vraag of het gelegen komt dat u belt. Houd een lijstje met uw vragen bij de hand, zodat u niets vergeet. Schrijf tijdens het gesprek de antwoorden op zodat u dit eventueel kunt gebruiken in uw brief.
- Wees niet verrast als er een vraag terug wordt gesteld. Bereid u voor op vragen over uw ervaring, vaardigheden en interesses. Haal uit de vacature een paar functie-eisen waar u een voorbeeld bij kunt noemen.
- Schrijf steekwoorden op tijdens of na het gesprek. Gebruik deze in uw brief om naar het gesprek te verwijzen. Zo laat u zien dat u echt heeft geluisterd naar wat er verteld is aan de telefoon.
- Sluit het gesprek netjes af. Bedank de contactpersoon voor zijn tijd en geef aan dat hij snel een brief en cv van u kan verwachten.
- Herinner de medewerker in uw sollicitatiebrief aan het telefoongesprek dat jullie hebben gehad. Schrijf bijvoorbeeld: ‘In een telefoongesprek gaf [naam persoon] aan dat [noem taken] de belangrijkste taken zijn. In mijn vorige functie als [noem functie] behoorden deze taken tot de belangrijkste in mijn werk.’