Iedereen is ergens goed in. De 1 kan goed met klanten omgaan, de ander is goed met computers en weer een ander kan goed problemen oplossen. Werkgevers vinden dit soort zaken tegenwoordig net zo belangrijk als een diploma.
5 vaardigheden waar werkgevers blij van worden
Vaardigheden zijn dingen waar u goed in bent. Deze vaardigheden leert u meestal niet tijdens een opleiding, maar ontwikkelt u op het werk of in het dagelijks leven. U doet ze bijna zonder erbij na te denken. Toch is het handig om tijdens een sollicitatie juist uw vaardigheden te benadrukken. Want naast kennis over uw vak, zijn vaardigheden de zaken waar werkgevers naar kijken als ze op zoek zijn naar een geschikte kandidaat. Dit zijn de 5 vaardigheden die bijna alle werkgevers graag zien bij hun werknemers:
1. Klantgerichtheid
Mensen geven steeds vaker hun mening, of het nu patiënten zijn, klanten of ouders op school. Hiervoor moet u geduldig en vriendelijk zijn. Ook moet u weten wat mensen graag willen en kunnen beoordelen wat u daarvoor moet doen.
2. Problemen op kunnen lossen
Veel werkgevers vinden het belangrijk dat u problemen kunt oplossen. Dat u een probleem herkent, snapt wat er fout gaat en hiervoor een oplossing heeft.
3. Samenwerken
In de meeste banen moet u goed kunnen samenwerken. Wat steeds belangrijker wordt, is dat u niet meer alleen goed kunt samenwerken met uw directe collega’s uit uw team of van uw afdeling. U moet ook goed kunnen samenwerken met mensen van een andere afdeling of zelfs een andere organisatie.
4. Digitale vaardigheden
In steeds meer beroepen wordt er gewerkt met computers, tablets of andere mobiele apparaten. Het is daarom belangrijk dat u hiermee om kunt gaan.
5. Snel kunnen aanpassen aan verandering
Bedrijven hebben steeds vaker te maken met veranderingen. Het is daarom belangrijk dat u zich makkelijk aanpast aan nieuwe situaties of andere taken. Ook is het belangrijk om uw kennis bij te houden en te weten wat er verandert in uw beroep.
Vaardigheden kunt u leren
Sommige vaardigheden kunt u aanleren of verder ontwikkelen. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen. U kunt bijvoorbeeld een cursus doen. Hiermee leert u, vaak in een groep, hoe u bepaalde vaardigheden ontwikkelt. U kunt ook een mentor nemen. Bijvoorbeeld een collega die de vaardigheid al goed ontwikkeld heeft. Hij kan u tips geven over wat u nog kunt doen om de vaardigheid beter onder de knie te krijgen.
Vaardigheden kunt u benadrukken
Tijdens een sollicitatie is het goed om te laten weten wat u goed kunt, dat heet profileren. Door uzelf positief te profileren als een persoonlijke merk, vergroot u de kans op werk. In het webinar 'Nieuwe kansen creëren met profileren' maakt u in 3 stappen een begin met uw eigen persoonlijke merk.
Ga naar het webinar 'Nieuwe kansen creëren met profileren'.